Co to jest
program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to narzędzie marketingowe promocji sprzedaży polegające na nagradzaniu klientów za regularne korzystanie z usług lub produktów danej firmy. Takie programy mają na celu zwiększenie lojalności klientów oraz zachęcenie ich do powrotu do marki i ponownych zakupów.

Najczęściej programy lojalnościowe oferują klientom możliwość zbierania punktów, które można wymienić na nagrody lub rabaty na zakupy. Punkty zazwyczaj przyznawane są za dokonanie zakupów lub wykonanie określonych działań, takich jak np. polecanie firmy innym osobom.

Programy lojalnościowe są popularne w różnych branżach, w tym w handlu detalicznym, hotelarstwie, restauracjach, linach lotniczych, a nawet w sektorze usług finansowych. Wiele firm wykorzystuje programy lojalnościowe jako narzędzie do budowania długoterminowych relacji z klientami i zwiększania ich zaangażowania w markę. Programy lojalnościowe są bardzo popularne w kanałach B2B wspierając sprzedaż produktów zanim one trafią do ostatecznego klienta. W First Line Polska często wpieramy i motywujemy programami Przedstawicieli Handlowych, sklepy, hurtownie, dystrybutorów czy inne punktu sprzedaży detalicznej.

Zorganizuj Program lojalnościowy z First Line Polska >

Jakie są rodzaje
programów lojalnościowych?

Istnieje wiele rodzajów programów lojalnościowych, a ich forma i struktura zależy od branży oraz celów marketingowych firmy. Poniżej znajduje się kilka popularnych rodzajów programów lojalnościowych:

  • Programy punktowe: Klienci otrzymują punkty za dokonanie zakupów lub wykonanie określonych działań, takich jak np. udział w ankietach, e-learningach lub rekomendowanie firmy innym osobom. Punkty te można wymienić na nagrody lub rabaty na przyszłe zakupy.
  • Programy kartowe: Firma wydaje klientowi kartę lojalnościową, która pozwala na zbieranie punktów lub korzystanie z innych korzyści, takich jak np. zniżki na zakupy.
  • Programy VIP (Kluby): Programy skierowane do stałych klientów, którzy wykonują zakupy na wysokim poziomie lub korzystają z usług danej firmy na stałych zasadach. Dostęp do takiego programu zazwyczaj jest ograniczony i obejmuje dodatkowe korzyści, takie jak np. wyłączny dostęp do produktów lub usług, specjalne wydarzenia, a także indywidualne oferty.
  • Programy partnerskie: Firma oferuje nagrody za polecanie swoich produktów lub usług innym osobom. Klienci, którzy przyciągną nowych klientów dla firmy, otrzymują nagrody lub punkty lojalnościowe.
  • Programy sezonowe: Programy dostępne tylko w określonym czasie, np. programy świąteczne, letnie, lub programy związane z okazjami typu Black Friday. Dostępne są w nich specjalne rabaty i nagrody.
  • Programy zrównoważonego rozwoju: Programy, w których firma nagradza klientów za podejmowanie działań, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju środowiska, takie jak np. recykling, oszczędzanie energii, czy korzystanie z transportu publicznego.

Oczywiście to tylko kilka przykładów programów lojalnościowych, a wiele firm stosuje różne kombinacje i warianty powyższych form. Aby dostosować program do swoich potrzeb i celów skontaktuj się z przedstawicielem First Line Polska.

Zorganizuj Program lojalnościowy z First Line Polska >

Program Lojalnościowy
krok po kroku – uczestnik

Aby wziąć udział w programie lojalnościowym i mieć szansę na zdobycie nagrody Uczestnik musi zgłosić się do akcji. Aktualnie najpopularniejszą formą zgłoszenia się jest formularz on-line. Takie zgłoszenie jest możliwe na zbudowanej przez Organizatora dedykowanej programowi stronie www (landing page programu), na której tworzy się swoje indywidualne konto zabezpieczone loginem i hasłem. Alternatywą jest wersja tradycyjna – czyli wypełnienie i podpisanie papierowego formularza oraz przekazanie go do Organizatora. Czasami można zastosować również mix tych dwóch rozwiązań.

Po stworzeniu swojego indywidualnego konta i dokonaniu zgłoszenia do programu, Uczestnik może rozpocząć zbieranie punktów, zniżek lub innych wartości. Punkty zbiera się za kupowanie promocyjnych produktów, korzystanie z usług lub polecenia. Wartość punktowa może być przeliczona jako procent od sprzedaży lub każdy z produktów czy usług może mieć swoją indywidualną wartość punktową. Jeśli chcemy promować bardziej wybrany produkt to jego wartość punktową można odpowiednio zwiększyć.

Zorganizuj Program lojalnościowy z First Line Polska >

Jakie nagrody wybrać
do programu lojalnościowego?

Różnorodne i dopasowane do promowanego produktu i odbiorców programu: gotówka, karty przedpłacone, bony, vouchery, e-vouchery cieszą się dużą popularnością, ale nie można zapominać o nagrodach rzeczowych, które niosą ze sobą zdecydowanie większą wartość emocjonalną niż nagrody pieniężne. Ważne, aby nagrody były o różnych wartościach, ponieważ w akcji będą brały udział zarówno osoby, które są tzw. „heavy user’ami” marki i które zdobędą dużą ilość punktów, jak również „light user’zy”, którzy produkty kupują rzadziej i ich możliwości zbierania punktów są zdecydowanie mniejsze. Niezmiernie ważne jest doprowadzić do wywołania efektu odbioru pierwszej nagrody (uwiarygodnienie, motywacja do dalszego zbierania punktów, pozytywny kontakt z marką, polecenia).

Ile powinien trwać
program lojalnościowy?

To zależy – ulubiona odpowiedź każdego marketera. Na pewno program lojalnościowy charakteryzuje się dłuższym czasem trwania niż krótkoterminowe promocje sprzedaży typu konkurs czy loteria. Czas ten jednak trzeba dobrad do zachowao zakupowych uczestników, a przede wszystkim częstotliwości transakcji. Zaczynamy od 3 do 6 miesięcy na akcje taktyczne B2B, poprzez całoroczne programy, a skooczywszy na projektach, które nie mają daty koocowej. Umów się z przedstawicielem First Line Polska, aby dobrad najlepszy czas trwania dla Twojego programu Lojalnościowego.

Zorganizuj Program lojalnościowy z First Line Polska >

Program lojalnościowy,
a model biznesowy

  • business to consumer, gdzie odbiorcą i uczestnikiem programu jest konsument kupujący produkty w sklepach stacjonarnych lub internetowych,
  • business to business, gdzie odbiorcą i uczestnikiem programu są firmy lub osoby biorące udział w procesie sprzedaży w kanale dystrybucji (np. przedstawiciele handlowi, hurtownie, dystrybutorzy, warsztat czy właściciele punktów sprzedaży), których chcemy premiować za wybór naszych produktów, a nie konkurencji.

Program lojalnościowy
- podsumowanie

Program lojalnościowy to często organizowana przez marketerów forma promocji sprzedaży, korzystnie wpływająca nie tylko na przychody marki (mogąca wielokrotnie przekroczyć poniesione nakłady), ale także na rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia związane z marką. Konsumenci zaangażowani i związani z produktem marki chętniej do niego wracają i są jego najlepszymi ambasadorami.

Jak zorganizować
program lojalnościowy?

Organizacja programu wymaga wcześniejszego zaplanowania, zdefiniowania strategii, a później jej wdrożenia. Typowe kroki to.:

  • określenia celów, KPI i grupy docelowej
  • opracowania koncepcji programu oraz jego strategii
  • napisania regulaminu zgodnego z obowiązującym prawem cywilnym i podatkowym
  • zbudowania katalogu zróżnicowanych i atrakcyjnych nagród
  • stworzenia komunikacji akcji - jasnej, czytelnej i dopasowanej do Konsumenta
  • przygotowaniu projektów graficznych katalogu, key visuala, kampanii digital i innych produkcji mat. reklamowych
  • zaprojektowania i zbudowania landing page dedykowanej naszemu programowi, na której każdy z Uczestników będzie miał swój indywidualny profil i który będzie „centrum łączności” pomiędzy Uczestnikami, a Organizatorem akcji
  • zbudowaniu zaplecza help desk, gdzie będą konfekcjonowane i wysyłane do Uczestników nagrody oraz gdzie będzie infolinia, na którą Uczestnicy będą mogli zadzwonić

Wydaje się dużo? Nie martw się! To wszystko zrobimy za Ciebie! Wybierając First Line wybierasz spokój dla siebie oraz profesjonalną kompleksową obsługę akcji.

Zorganizuj Program lojalnościowy z First Line Polska >

Dlaczego
z First Line Polska?