Cashback to promocja sprzedaży, w której uczestnicy mogą otrzymać częściowy lub całościowy zwrot kosztów poniesionych na zakup promowanego produktu. Jest to forma rabatu retro, gdyż zwrot środków odbywa się post factum, po zakupie i zgłoszeniu tego faktu organizatorowi akcji. Są to promocje skierowane w większości przypadków do klienta detalicznego. Ten mechanizm jest często stosowana przez marketerów w przypadku:
Obecnie ten mechanizm jest formą poradzenia sobie z wymogami Dyrektywy Omnibus, która wymaga informowania o stosowanych cenach w ciągu ostatnich 30 dni. W przypadku akcji „Cashback” zapisy te nie mają zastosowania i nie musimy stosować się do tych wytycznych.
Akcja cashback przybiera też formy całościowego zwrotu pieniędzy. Jeśli chcemy wygenerować szybki „Trial” produktu i chcemy, aby konsumenci go przetestowali to możemy zaoferować cashback 100% (wypróbuj za darmo). Dobry produkt lub usługa obroni się sam a konsumenci wrócą, aby kupić drugi i kolejny produkt.
Satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy to bardziej akcja marketingowa (sposób komunikacji) niż promocja sprzedaży. Finalnie konsument może otrzymać 100% zwrot środków za zakup produktu. Na polskim rynku jest to bardzo często obwarowane licznymi zapisami w regulaminie akcji, które przeciwdziałają nadużycią ze strony konsumentów.
Najważniejszym elementem obok przygotowania regulaminu oraz dobrania i przygotowania odpowiedniej komunikacji akcji jest umożliwienie Uczestnikowi zgłoszenie się do akcji. Najlepszym rozwiązaniem jest zbudowanie dedykowanej strony www - landing page akcji, na której Uczestnik poprzez formularz zgłoszeniowy może zarejestrować swoje zgłoszenie. W formularzu obok danych z dowodu zakupu (NIP sklepu, data dokonania zakupów, kwota wydana na promocyjny produkt a czasami numer seryjny produktu), Uczestnik powinien podać swój numer konta, na który chciałby uzyskać zwrot pieniędzy. Dodatkowo powinna być możliwość wgrania skanu lub zdjęcia dowodu zakupu, co umożliwi Organizatorowi weryfikację zgłoszenia.
Cały proces zgłoszenia się do akcji wygląda następująco:
Inne dostępne formy zgłoszenia się do akcji to wysłanie mail’a lub wysłanie listu poleconego na adres Organizatora. Jednak zgłoszenie przez formularz zgłoszeniowy na stronie www jest aktualnie najpopularniejszą oraz najłatwiejszą formą zgłoszenia dla Uczestnika. Taki landing page automatycznie dostosowuje się do wyświetlania na różnych rozdzielczościach ekranu (tzw. technologia RWD czyli „Responsive Web Design”), co umożliwia Uczestnikowi zgłoszenie się natychmiast po dokonaniu zakupu np. przez smartfon.
Nagrodami w akcji „cashback” jest częściowy lub całościowy zwrot środków pieniężnych poniesionych przez Konsumenta na zakup promocyjnego produktu. Natomiast możemy wyróżnić kilka form nagradzania uczestników, np.:
Dobranie odpowiedniej mechaniki zależy od budżetu akcji, ceny jednostkowej produktu, marży, czasu trwania akcji, miejsca organizacji akcji (ogólnopolska czy „tailor made”), etc.