Program lojalnościowy to narzędzie marketingowe promocji sprzedaży polegające na nagradzaniu klientów za regularne korzystanie z usług lub produktów danej firmy. Takie programy mają na celu zwiększenie lojalności klientów oraz zachęcenie ich do powrotu do marki i ponownych zakupów.
Najczęściej programy lojalnościowe oferują klientom możliwość zbierania punktów, które można wymienić na nagrody lub rabaty na zakupy. Punkty zazwyczaj przyznawane są za dokonanie zakupów lub wykonanie określonych działań, takich jak np. polecanie firmy innym osobom.
Programy lojalnościowe są popularne w różnych branżach, w tym w handlu detalicznym, hotelarstwie, restauracjach, linach lotniczych, a nawet w sektorze usług finansowych. Wiele firm wykorzystuje programy lojalnościowe jako narzędzie do budowania długoterminowych relacji z klientami i zwiększania ich zaangażowania w markę. Programy lojalnościowe są bardzo popularne w kanałach B2B wspierając sprzedaż produktów zanim one trafią do ostatecznego klienta. W First Line Polska często wpieramy i motywujemy programami Przedstawicieli Handlowych, sklepy, hurtownie, dystrybutorów czy inne punktu sprzedaży detalicznej.
Istnieje wiele rodzajów programów lojalnościowych, a ich forma i struktura zależy od branży oraz celów marketingowych firmy. Poniżej znajduje się kilka popularnych rodzajów programów lojalnościowych:
Oczywiście to tylko kilka przykładów programów lojalnościowych, a wiele firm stosuje różne kombinacje i warianty powyższych form. Aby dostosować program do swoich potrzeb i celów skontaktuj się z przedstawicielem First Line Polska.
Aby wziąć udział w programie lojalnościowym i mieć szansę na zdobycie nagrody Uczestnik musi zgłosić się do akcji. Aktualnie najpopularniejszą formą zgłoszenia się jest formularz on-line. Takie zgłoszenie jest możliwe na zbudowanej przez Organizatora dedykowanej programowi stronie www (landing page programu), na której tworzy się swoje indywidualne konto zabezpieczone loginem i hasłem. Alternatywą jest wersja tradycyjna – czyli wypełnienie i podpisanie papierowego formularza oraz przekazanie go do Organizatora. Czasami można zastosować również mix tych dwóch rozwiązań.
Po stworzeniu swojego indywidualnego konta i dokonaniu zgłoszenia do programu, Uczestnik może rozpocząć zbieranie punktów, zniżek lub innych wartości. Punkty zbiera się za kupowanie promocyjnych produktów, korzystanie z usług lub polecenia. Wartość punktowa może być przeliczona jako procent od sprzedaży lub każdy z produktów czy usług może mieć swoją indywidualną wartość punktową. Jeśli chcemy promować bardziej wybrany produkt to jego wartość punktową można odpowiednio zwiększyć.
Różnorodne i dopasowane do promowanego produktu i odbiorców programu: gotówka, karty przedpłacone, bony, vouchery, e-vouchery cieszą się dużą popularnością, ale nie można zapominać o nagrodach rzeczowych, które niosą ze sobą zdecydowanie większą wartość emocjonalną niż nagrody pieniężne. Ważne, aby nagrody były o różnych wartościach, ponieważ w akcji będą brały udział zarówno osoby, które są tzw. „heavy user’ami” marki i które zdobędą dużą ilość punktów, jak również „light user’zy”, którzy produkty kupują rzadziej i ich możliwości zbierania punktów są zdecydowanie mniejsze. Niezmiernie ważne jest doprowadzić do wywołania efektu odbioru pierwszej nagrody (uwiarygodnienie, motywacja do dalszego zbierania punktów, pozytywny kontakt z marką, polecenia).
To zależy – ulubiona odpowiedź każdego marketera. Na pewno program lojalnościowy charakteryzuje się dłuższym czasem trwania niż krótkoterminowe promocje sprzedaży typu konkurs czy loteria. Czas ten jednak trzeba dobrad do zachowao zakupowych uczestników, a przede wszystkim częstotliwości transakcji. Zaczynamy od 3 do 6 miesięcy na akcje taktyczne B2B, poprzez całoroczne programy, a skooczywszy na projektach, które nie mają daty koocowej. Umów się z przedstawicielem First Line Polska, aby dobrad najlepszy czas trwania dla Twojego programu Lojalnościowego.
Program lojalnościowy to często organizowana przez marketerów forma promocji sprzedaży, korzystnie wpływająca nie tylko na przychody marki (mogąca wielokrotnie przekroczyć poniesione nakłady), ale także na rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia związane z marką. Konsumenci zaangażowani i związani z produktem marki chętniej do niego wracają i są jego najlepszymi ambasadorami.
Organizacja programu wymaga wcześniejszego zaplanowania, zdefiniowania strategii, a później jej wdrożenia. Typowe kroki to.:
Wydaje się dużo? Nie martw się! To wszystko zrobimy za Ciebie! Wybierając First Line wybierasz spokój dla siebie oraz profesjonalną kompleksową obsługę akcji.